Het heerlijke kabouterbier Achouffe is typerend voor de streek van Houffalize. Veel mensen leren het bier kennen op één van de terrasjes van de streek - een waar streekproduct dus. Hier in Vlaanderen kon je, mits goed zoeken, het bier vinden in de betere Delhaize. Maar het bleef een nichemarkt.
Zowat een jaartje geleden werd de brouwerij overgenomen door Duvel-Moortgat. En het resultaat van deze nieuwe wind wordt nu zichtbaar. Ook hypermarkten zoals Makro bieden nu Chouffe aan, in verpakkingen van 3 of 12 flessen, en met als promotie 6 typische glazen.
En daar heb ik toch gemengde gevoelens bij. Een streekbier zou streekgebonden moeten blijven. Commercialisering op grote schaal, zoals Moortgat nu doet, zorgt ervoor dat het zijn karakter en eigenheid verliest. Ik denk ook niet dat de lokale cafeetjes daar echt gelukkig mee zijn. Jaren geleden, in de begindagen van Chouffe; was de brouwer afhankelijk van deze lokale verbruikspunten. De brouwer had er alle belang bij om deze te vriend te houden, en in feite zorgden deze verbruikspunten ervoor dat Chouffe kon (over)leven. Maar nu het bier in elke supermarkt beschikbaar wordt, zien deze cafeetjes een troefkaart wegvallen. Chouffe behandelt hen dezer dagen hooghartig, als een kleine vis in een machtig apparaat. Veel uitbaters lieten me al weten dat ze absoluut niet happy zijn met deze nieuwe politiek.
Alweer een echt "produit du terroir" ten onder aan de platte commercie. Bedankt Moortgat!
vrijdag, augustus 03, 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten