zaterdag, augustus 30, 2008

Toeristische diensten - warboel

Op één week tijd krijgen we post van zowel de FTLB als het Maison de Tourisme Houffalize-La Roche. Beiden vragen om de inlassing in de brochures 2009 te bestellen :
  • Coeurdelardenne : 25000 ex., €50 (of €120 indien ook op de website)
  • FTLB : 25000 ex., €30
Daarbovenop moet je ook nog eens in de Belsud-gids....

De drie verschillende niveaus - regionaal (Belsud), provinciaal (FTLB) en lokaal (coeurdelardenne)- vragen dus allemaal geld in ruil voor de belofte dat ze de potentiele vakantieganger gaan informeren over de verblijfsmogelijkheden.

Die ganse idee lijkt mij een foute aanwending van de inspanning. Voor de vakantieganger biedt het geen meerwaarde; hij heeft voldoende aan één volledige databank waar hij zijn selectie kan maken. De taak van de provinciale en lokale diensten ligt -of zou moeten liggen- bij het promoten van hun streek; door het in de verf zetten van bezienswaardigheden, aktiviteiten, natuur.... immers, waardoor wordt de keuze van de vakantieganger beinvloedt? Waarom komt hij terug? Door wat er te doen en te zien is. en NIET door de aanwezigheid van vakantiewoningen - die zijn er overal!

Door de lage kostprijs doen we mee met de FTLB. Met de uitgave van het Maison du Tourisme wachten we nog even - vorig jaar was deze uitgave niet meer dan een knullig in mekaar geniet boekje met gekopieerde blaadjes, dat ergens in een verloren hoekje lag in de beide toerismebureaus. Dit jaar zou men gaan voor kleurendruk, en een professionelere uitgave. We kijken even de kat uit de boom, ook al omdat de verdeelkanalen teveel overlappen met die van Belsud en FTLB (salons du Tourisme, salons des vacances,...).

Geen opmerkingen: