Officieel is de idee dat je op die manier je zoekmachine "slimmer" maakt, om systematisch de voor jou meest relevante resultaten eerst te tonen. De echte reden voor Google om zulks te doen hebben echter niet de verzuchtingen van de gebruiker als doel, maar wel hun eigen verzuchtingen - $$$$$. En het is ronduit verbazingwekkend dat slechts weinigen in de blogosfeer dit inzien.
- Google "leert" welke zoekresultaten systematisch naar boven of beneden worden gestuurd; en het is een kwestie van tijd vooraleer men daar rekening mee gaat houden in de rankings. Kan zowel positief als negatief geinterpreteerd worden.
- Om dit te beinvloeden, verwacht je -tijdelijk- aan georchestreerde inspanningen van SEOers om systematisch resultaten te duwen... of te verbannen.
- maar het belangrijkste is wel : Google zorgt ervoor dat de traditionele SEO-inspanningen zinloos worden. Tot nu toe heeft Google het moeilijk om bedrijven die -via welke methode dan ook- hoog genoteerd staan in de "gewone" zoekresultaten, te laten betalen voor advertenties. Waarom zouden ze ook, ze staan reeds bovenaan. Maar nu Google kan vertellen dat de topposities niet langer door Google bepaald worden, maar door elke gebruiker individueel? Als je dan als bedrijf nog wil aanwezig zijn op pagina 1, ongeacht de voorkeurs-instellingen van de gebruiker, één adres: Adwords (lees : kassa).
We gaan spannende tijden tegemoet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten