zaterdag, februari 14, 2009

Advertentie-site : no-cure, no-pay test

We maken op deze blog regelmatig melding van de vele tientallen aanbiedingen die we ontvangen om onze chalets te adverteren, tegen betaling uiteraard.

De meeste advertentie-sites rekenen gemiddeld €50 aan. Om die kost enigszins te verantwoorden, moet je toch al gauw een reservatie of vier, vijf kunnen noteren. En net daar schieten al deze sites tekort.

Enkele jaren geleden, voor de wildgroei van dergelijke sites, was er hier en daar nog wat respons te noteren. Zelfs gratis sites als Kapaza leverden een bezoekje of twee op. Marktplaats in Nederland was ronduit goed : vele honderden ogen op de advertentie. Maar inmiddels is de markt zo over-verzadigd, dat het resultaat nihil is, terwijl de kosten stegen (Marktplaats.nl, opgekocht door mogul Ebay, vraagt inmiddels een waanzinnige €9 voor een zoekertje, en na één dag staat je advertentie al op -een onzichtbare- pagina 3).

Elke aanbieder die komt aankloppen krijgt van ons dus hetzelfde voorstel : no cure, no pay. Zo ook deze site. Maar de beheerder (welke weinig "eigen" advertenties heeft, de meeste zijn aggregatie-advertenties voor Eurorelais) is bereid mee te gaan, als test voor zijn eigen systeem. De afspraak is om alle reakties te laten aankomen op het email-adres van deze beheerders, en alle communicatie te delen. Nice!

We zijn dus begonnen aan het invoeren van onze advertentie. Nu weten we, doorheen de jaren, wel hoe dat werkt. Of zou moeten werken, want het systeem waar we hier moeten doorworstelen is bijzonder gebruiks-onvriendelijk. Een datum ingeven op de beschikbaarheids-kalender, is een echte Processie van Echternach. "het systeem wilt het venster sluiten - toestaan?" "het systeem wil toegang krijgen tot het clipboard - toestaan?" We worden er horendul van. Na een kwartier geven we het op - het sop is de kool echt niet waard.
Best beheerder, maak werk van deze interface, want zo jaag je adverteerders weg.

Geen opmerkingen: