vrijdag, februari 19, 2010

Onbetaalde rekeningen

Wanneer een gast reserveert, stuurt ons agentschap per direct (email) twee rekeningen :
  • een factuur voor het voorschot (30%), te betalen binnen de maand
  • een factuur voor het saldo, te betalen 1 maand voor aankomst
Hoewel wij bij elke reservatie de betreffende periode onmiddellijk aanduiden als "bezet", is een reservatie pas definitief wanneer het voorschot is betaald. En daar wringt het schoentje: ons agentschap meldt vandaag niet minder dan 3 openstaande rekeningen, voor reservaties gemaakt vorig jaar.

Onze ervaring leert jammer genoeg dat gasten, die -om wat voor reden dan ook- beslissen om dan toch niet te komen, denken dat het volstaat om simpelweg de rekening niet te betalen. In principe kan dit niet -de gasten engageerden zich in een rechtsgeldige overeenkomst - maar probeer dat maar eens af te dwingen. In de praktijk kunnen we daar dus weinig aan doen.

We moeten een oplossing zien te vinden voor dat probleem. In sommige gevallen is de huurperiode al zeer kortbij, en wordt het bijzonder moeilijk om nog andere huurders te vinden.

We gaan nieuwe afspraken maken met ons agentschap. Voorschot-rekeningen zijn niet langer betaalbaar binnen de 30 dagen, maar wel onmiddellijk. Binnen de week niet betaald = reservatie geannuleerd.

Geen opmerkingen: