zondag, januari 15, 2012

Beoordelingen van accomodaties: Belgen milder dan Nederlanders?

Afgelopen weekend hebben we gesproken met de beheerder van een klein vakantie-parkje. De huisjes op het park zijn niet bijster groot en vrij basic ingericht, maar netjes. Met huurprijzen in laagseizoen van minder dan €90 voor een volledig weekend (ofte... €15 per persoon) kan je ook moeilijk vijf sterren gaan verwachten, het park richt zich dus naar de prijsbewuste vakantieganger.

Maar niet zo volgens de Nederlanders. Althans, dat is de indruk die je krijgt wanneer je er de beoordelingswebsite Zoover op naleest. De teneur in de feedback lijkt te zijn: "wij hebben ervoor betaald, en dus verwachten we de perfectie". Dat omvat dus evengoed een perfect nederlandstalige ontvangst, een receptie die minstens 24/7 open is, en diens meer. Slechts een uitzondering durft toegeven dat je gewoonweg krijgt waarvoor je betaalt, maar voor anderen is het feit dat het bos vol staat met die verdomde bomen die de zon tegenhouden, genoeg om de accomodatie neer te sabelen. De Nederlandse gasten waarderen het park met een 6,7/10.

De teneur van de Belgische commentaren is helemaal anders. Hier worden de positieve zaken belicht, zoals de natuur, de uitstappen, de rust... Negatieve punten haalt men minder aan. In de wetenschap dat je voor €89 per weekend geen al te hoge eisen kàn stellen?
De Belgische gasten beoordelen hetzelfde park met een 7,8/10.

Is de Nederlander kritischer dan de Belg? Mmmmmmmm.... even denken.... ja.

Geen opmerkingen: