dinsdag, maart 13, 2012

Toerisme: Van Mega naar Micro

Bij het promoten van onze vakantiestekjes proberen we ons steeds in de plaats van "de toerist" te stellen - hoe hij denkt, wat hem motiveert. Op die manier kan je identificeren welke troeven je kan uitspelen om de toerist tot een weekendje Ardennen te verleiden.

Hierbij enkele recente "trendspotting"-momenten:
- de gasten in het VT4-programma "Komen Eten" apprecieren telkenmale gerechten gemaakt met lokale producten
- de reaktie van een collega-verhuurder op deze blogpost
- het succes van de kleine brouwerijen, kaasmakerijen, ambachten...
- grotere "one-fits-all"-trekpleisters verliezen hun aanhang, omdat ze hun authenticiteit en identiteit verliezen in hun streven naar de grootste gemene deler. De toerist wil geen grootste gemene deler zijn, maar wil een ontdekkingsreiziger zijn. Een té grote commercialisering is nefast voor het behouden van zijn authentieke en lokale karakter (luistert u mee, brouwerij Moortgat/La Chouffe?)

Wij hebben niet de pretentie onszelf te betempelen als gekwalificeerd marktonderzoeker. Maar we zijn er van overtuigd dat deze evolutie er is, en dat ze mooie kansen biedt voor wie ze wil grijpen. We gaan alvast zélf een inventaris maken van alle aanbieders van producten en diensten met een hoog couleur locale-gehalte. Noem maar op: de chocolatier in Samrée, de Purnalet van La Roche, de restaurantjes met échte streekgerechten... We gaan deze promoten op onze site.

Het belang van wellnessen en andere saunas is voorbij - de mensen hebben dit inmiddels zélf ter beschikking bij hen thuis. Lokale, eerlijke, authentieke producten is de nieuwe trend. U las het hier eerst :-)

Geen opmerkingen: