vrijdag, november 23, 2012

Waarheen met de dagjestoerist?

Nadat we al 8 jaar lang in de Ardennen rondgetoerd hebben; en elk dorp, stadje, marktje, evenement, museum en attractie bezocht hebben, pretenderen we genoegzaam de Ardennen te "kennen".

Wel, tot onze schaamte - toch niet (helemaal). Korte inhoud :

Gisteren kwam De Baas op bezoek (ja, wij hebben ook een échte job). Gebeurt niet zo heel veel; eens om de drie jaar of zo - hij komt dan ook helemaal uit Japan. Na de gebruikelijke zakelijke marathon-meeting meldde hij me zijn voornemen om een dagje door te brengen in the "East of Belgium, the Ardennes region" (...wat wij gemeenzaam het Zuiden van België noemen. De kaart toont echter dat er méér Ardennen ten Oosten van Ons, Vlamingen ligt dan ten Zuiden, maar dat terzijde). Na één overnachting in de regio zou hij dan doorreizen naar Frankrijk.Of ik een paar tips kon geven voor iets wat het bezoeken waard was?

Daar stond ik dan, de ArdennenKenner, met de mond vol tanden. Welk dorp, welke attractie, welke bezienswaardigheid is aantrekkelijk en divers genoeg om een hele dag aangenaam te spenderen? Waar de bezienswaardigheden gemakshalve dicht bij mekaar liggen?
Al wat we ons voor de geest konden halen is of niet dagvullend (Kasteel van Bouillon?), of niet zo bijster interessant (Mardasson?), niet bijster mooi (La Roche?), of gewoon niet aangewezen (PlopsaCoo?), of vereist verplaatsingen van hot naar her, hoppend van één "bezienswaardigheid" naar een andere. En dat wilde ik de Baas niet aandoen, die vonden we nooit meer terug met zijn Japans pratende GPS.
(Verdorie, misschien heb ik een kans gemist.)

We konden maar op één ding komen : het eeuwige Durbuy. Op zich niets mis mee, maar dat is zo... cliché.

Wat mis ik? Kan iemand me helpen?

Geen opmerkingen: