woensdag, december 16, 2015

Privé-sector maakt toerisme in de Ardennen professioneler

Er onstaat een nieuwe dynamiek in het toerisme in de Ardennen.

Neen, niet dankzij de overheid. De overheid heeft nog steeds geen idee hoe ze de Ardennen toeristisch op de kaart moeten zetten, daar is men veel meer bezig met de zoveelste herstructurering van de tientallen overlappende diensten (oa. afschaffen van de OPT) en het herplaatsen van al het politiek benoemde personeel.

De impuls is helemaal toe te schrijven aan de privé-sector, en meer bepaald aan het verblijfstoerisme.
Enkele voorbeelden? Het schitterende "Les Terrasses de l'Our" (Collard/T&P), het geplande Ibis hotel in Han, de vele nieuwbouwprojecten.,..

Dit kan tegenstrijdig klinken, wanneer je weet dat zowat honderd hotels in de Ardennen te koop staan, en zelfs aan herziene prijzen geen koper vinden. De investeerders beseffen dat het een onmogelijke taak is om die verouderde, slecht geisoleerde jaren '60-gedrochten te laten voldoen aan de moderne (bouwkundige) eisen, en de verwachtingen van gasten. Terecht.

De nieuwste accommodaties beantwoorden aan de -steeds evoluerende- eisen  en verwachtingen van de kritische gast. Wijzelf zijn (beroepsmatig) wel één en ander gewoon op vlak van internationaal verblijfscomfort en voorzieningen, en wat de moderne hotels en nieuwe accommodaties in de Ardennen bieden kan probleemloos wedijveren met de top. De toekomst ligt niet langer in het verkommerde sociaal toerisme (vakantieparken ed); maar wel in het hogere segment van de markt.

We durven hopen dat de nieuwe instroom van bezoekers ook zal leiden tot het aantrekkelijker maken van de attracties en bezienswaardigheden - hoewel de lethargische mentaliteit dienaangaand bij de Waalse uitbaters nog wel enkele tientallen jaren zal blijven sluimeren.

Waaraan hebben de Ardennen die nieuwe investeringen te danken?
Anders dan wat je zou denken: niet (alleen) aan de lage rentes (zowel op spaargeld als voor leningen).

De oorzaak is te vinden in de mega-trends in het Toerisme.

(noot: dit zijn onze eigen assumpties, maar we zijn er de afgelopen 10 jaar nog niet veel naast geweest. U las het hier eerst.)

  • Trend 1: Verre reizen hebben geen sex-appeal meer. 20 jaar geleden vielen de monden open als je zei dat je naar Cuba geweest was, vandaag haalt iedereen de schouders op. Vandaar dat reisbureaus nu uitpakken met nog exotischer bestemmingen. Kirgizië of Noord Korea, iemand?
  • Trend 2: Dingen zién is... een teleurstelling. De Taj Mahal hebben we allemaal al 100.000 keer gezien op fotos - en die fotos zagen er zoveel beter uit dan in het echt. Wat doen we dan? Fotootje nemen om op Facebook te zetten, even rondwandelen - geeuw - dan maar toeristenstalletjes bezoeken. Bezienswaardigheden krijgen een groot "méh-gehalte".
  • Trend 3: ander land = onzeker, onveilig?
  • Trend 4: wat wil de moderne vakantieganger?
    • Beleving (deelnemen in plaats van naar kijken)
    • Doen (actieve en sportieve vakantie)
    • Ervaren: be local amongst the locals
Het grote voordeel van deze trends: je hoeft niet naar het buitenland om deze te ervaren Alles wat je nodig hebt (natuurpracht, karakteristieke dorpjes,...) ligt vlakbij, in de Ardennen.

Er ligt dus heel wat potentieel in de Ardennen. De Vlaamse ondernemer heeft dit intussen gemerkt, en ageert volop. Nu nog hopen dat de Waalse ondernemer snel volgt, en het kan nog iets worden.

Geen opmerkingen: