Enkele weken terug schreven we al een stukje over mogelijke beinvloeding van beoordelingssite Zoover.
Nu barst er een nieuw schandaal(tje) los omtrend de internationale tegenhanger Tripadvisor, die met zijn paar honderd miljoen waarderingen marktleider is. Een paar incidenten brachten eveneens gefoefel aan het licht. De uitbater van een restaurant, die door "gasten" op Tripadvisor beticht werd van voedselvergiftiging, besloot de diensten in te huren van KwikChex. KwikChex ontdekte:
- "Online Reputation Management"-bedrijven bieden per email hun diensten aan aan Hotels, Restaurants, Guesthouses. Hun functie? Het op afroep schrijven van beoordelingen. Deze firma's publiceerden zelfs vacatures voor thuiswerk-medewerkers. Een goeie review nodig? Een paar honderd mensen staan klaar om er eentje te schrijven, tegen betaling uiteraard.
- Deze firma's specialiseren niet alleen in het bouwen van reputatie (door het schrijven van positieve reviews voor de zaak van de opdrachtgever), maar ook in het neerpennen van slechte beoordelingen van concurrerende Horecazaken.
- Enkele dergelijke gevallen leidden tot de absurde situatie waarbij de twee partijen, gelegen op een steenworp van mekaar, elk een andere "reputation Management"bedrijf inhuurden, met als gevolg een resem super-positieve én super-negatieve comments voor elkaars bedrijven...
De zaak wordt binnenkort voor een rechtbank gebracht. Inmiddels tracht Tripadvisor een oplossing te zoeken om de ingezonden beoordelingen te valideren. Men denkt eraan om aan gecontesteerde reviewers een bewijs van verblijf (Hotel) of aanwezigheid (restaurant) te vragen.
Of dat gaat helpen? we vrezen van niet... want ook échte gasten gaan ook niet vrijuit: meerdere hotels melden dat gasten upgrades vragen (vb. kamer met zeezicht) met het dreigement om negatieve commentaar te posten.
"Pas op, of ik zeg het aan Test-Aankoop!" - klinkt dit bekend?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten