dinsdag, mei 13, 2014

Ardennen, where art thou?

We zijn nu volop in boekings-hoogseizoen voor het plannen van de vakanties, uitstappen, weekendjes en trips. De langere vakanties (week en langer) werden al in februari/maart geboekt; nu worden de kortere tussendooortrips geboekt - hét doelpubliek voor de Ardennen.

Maar, verd***..... Ardennen, where art thou? Maanden gaan voorbij, en de toerist ontvangt niet één boodschap vanuit het Zuiden die hem ertoe kan verleiden naar de Ardennen te gaan. In onze hoedanigheid van eigenaar/ardennen-fan denken we nochtans dat we een prime suspect zijn voor de marketinginspanningen, want we zijn ingeschreven op alle mogelijke nieuwsbrieven. Maar nee hoor, niets of niemand vraagt ons om eens langs te komen, via welk kanaal dan ook. Als we al eens een advertentie zien (Ligatus-advertenties op De Standaard bvb), is ze potverdorie voor de Franse Ardennen.

Gatverdamme, ginder beneden. Duizenden mensen werken op de toeristische diensten, en worden veronderstelt van promotie te voeren. Maar wat gebeurt er? De centen wordt gespendeerd aan mensen, die de beslissing om naar de Ardennen te komen reeds genomen hebben: tientallen toerismebureaus, honderden (elkaar overlappende) brochures, folders,... allemaal liggen ze klaar voor wie reeds ter plekke is. Maar men vergeet ons te verleiden om te komen.

Toerisme-marketing in Wallonie is navelstaarderij. Met de regelmaat van de klok worden beurzen georganiseerd, colloquia gehouden. Bastogne, Betrix, Marche,... En wie komt erop af? Alle andere toeristische diensten. Soms tot in het belachelijke toe, als je ziet dat op sommige "beurzen" de bezoekers hoofdzakelijk bestaan uit andere standhouders die uit verveling mekaar gaan bezoeken. "Uitwisseling van gegevens" wordt dit dan maar genoemd.

Beste toeristische diensten : uw potentiele klanten zitten in Vlaanderen en Nederland. Dààr hoort uw aandacht en centen naartoe te gaan. Convert, and stop preaching to the converted!

Update 17 juni : Halleluyah, er werden enkele schuchtere above-the-line campagnes gelanceerd: Promoclipje op National Geographic, hier en daar een advertentie, en een (ietwat premature) Adwords-campagne voor Visitardenne, een door de EU gesponsord promovehicle dat nog in volle ontwikkeling is.

Geen opmerkingen: